Joop Bosmans, eigenaar Jumbo Bosmans Cuijk

Joop Bosmans, eigenaar Jumbo Bosmans Cuijk

‘Krachten bundelen om tot de mooiste initiatieven te komen voor Cuijk’

“Ik ben ervan overtuigd dat het Cuijkse centrum binnen nu en tien jaar uitgroeit tot een plek waar je allerlei ambachtsbedrijven kunt vinden. Een gebied dat je graag bezoekt vanwege de bijzondere winkels en fijne horecagelegenheden. Ondernemers staan te popelen om te investeren – of hebben dat zelfs al gedaan – omdat ze net als ik kansen zien voor Cuijk.

Door de krachten te bundelen komen we tot de mooiste initiatieven voor Cuijk. Dat doen we in onze Jumbo-vestiging aan de Lavendel al jaren. Daar werken we samen met prachtige ambachtelijke bedrijven uit de regio, denk aan het brood en gebak van Bakkerij Loeffen, koekjes van Van Eigen Deeg, kersen van Kers en zo, verse salades van Cox, asperges van John Kroef en Heldro-ijs. Ik vind het belangrijk om ze een podium te geven; vandaar dat we regelmatig excursies voor onze klanten naar deze bedrijven organiseren.

Bakkerij Loeffen
Met Bakkerij Loeffen gaan we zelfs een nieuw avontuur aan. Ik heb café De Kwast gekocht en ga dit bij de bakkerij van Harrie Jan Loeffen voegen. Het ambacht zal hierbij centraal staan. Bakkerij Loeffen bestaat dit jaar 125 jaar; zulke vakmensen mogen meer in de picture staan. Het idee is dan ook dat je de bakkers aan het werk ziet, maar daarnaast ook kan genieten van allerhande lekkers. Voor ons is de samenwerking heel vanzelfsprekend; in de Valuwe stond de kruidenierszaak van mijn ouders naast de bakkerij van de ouders van Harrie-Jan. We woonden allebei boven de zaak; we kennen elkaar dus al van jongs af aan.

Nieuwe plannen bedenken en innoveren, zit bij mij sowieso in het bloed. Mijn ouders begonnen in Gemert bijvoorbeeld één van de eerste zelfbedieningswinkels in het land. Ze kochten toen al in bij de Familie Van Eerd (eigenaar van supermarktketen Jumbo, red.). Wij zijn met Jumbo Bosmans Cuijk dan ook de langst zittende klant. Dat mensen destijds zelf hun mandje mochten vullen, was natuurlijk heel bijzonder. Inmiddels zijn wij al een stap verder; mensen kunnen nu zelf scannen. We merken dat onze klanten dit soort innovaties echt waarderen; ze zijn er zelfs trots op. De volgende stap is dat de klant zelf afrekent en dan ook met hun smartphone.

Goede doelen
Zo hebben we meer initiatieven die echt gedragen worden door onze klanten. Denk aan onze statiegeldzuil waar iedere zes weken een andere vereniging of stichting zich kan presenteren. We hebben 16.000 klanten per week; al leveren en maar 200 per week hun flessen in voor het goede doel dan is dit toch al snel goed voor drie- tot vierhonderd euro.

Maar ook onze samenwerking met Voedselbank Land van Cuijk is een schot in de roos. Al was dat wel even puzzelen. Jumbo wil namelijk niet dat producten met een houdbaarheidsdatum van vandaag in de winkel liggen. Die worden dus vernietigd, terwijl er niets mis mee is. Wettelijk gezien mag je ze zelfs nog verkopen. Uiteindelijk zijn we tot een concept gekomen, waarmee wij ontzettend veel afval besparen, onze klanten veel voordeel doen én de voedselbank ook nog eens ontzettend is geholpen.

Trots
Ik ben ontzettend trots op mijn omgeving. Zo woon ik met mijn gezin al jaren met veel plezier in Katwijk. Iedereen steekt hier de handen uit de mouwen. De gemeente hoeft hier geen bloembollen te plaatsen; dat doen we gewoon zelf. Ligt er vuil op straat? Dan bellen we niet naar de gemeente. Nee, dan ruimen we dat gewoon op. Zo maken we één tot twee keer per jaar met zijn allen het hele dorp schoon. Prachtig toch?”